The transition from not being Jewish to feeling and thinking Jewish is a gradual one. In Islam and Christianity God comes first. The proclamation that “Allah is God and Muhammad is his Prophet” makes a person a Muslim. Accepting Jesus, the son of God as your savior, makes a person a Christian.
But for most people who become Jewish; God is at the end of the process, not at the beginning.
This follows the pattern established by Ruth, one of the most famous non-Jews to become Jewish. She states, “Wherever you go, I will go. Wherever you live, I will live. Your people, shall be my people. Your God, shall be my God.” (Ruth 1:16)
Why does Ruth list God at the end of the process, and not at the beginning?
Judaism does not teach that everyone needs to become Jewish to be saved or to go to heaven.
Judaism does not teach that everyone has to believe in monotheism in the same way Jews do.
For Jews, behaving like a Mentch is more important than believing the correct theology.
For Jews, feeling love for the Jewish people, Jewish culture, Jewish music, and living a Jewish life is more than believing the correct theology.
Most Rabbis would agree with the above teachings. Most Reform and Progressive Rabbis would add that the desire to study and discuss Torah; combined with the desire to do both ethical and ritual Mitsvot, is more important than believing in God, because studying Torah and doing Mitsvot lead people to God. Thus, love of God is the goal, not the starting point, for Jews and all those who choose to join us on our path.
When you fall in love, you meet the person first and go out. Then you start sharing your life and living together. When you marry you become part of another family and with children create another family.
When, after living a loving life with your partner and your family, you at last you die, you will know that you have in truth lived a life blessed by God. As Ruth says, “Where ever you go, I will go. Wherever you live, I will live. Your people, shall be my people. Your God, shall be my God. Where you die, there will I die. And there will I be buried.” So help me God. (Ruth 1:16-17)
Stawanie się Żydem jest jak zakochiwanie się
Rabbi Allen S. Maller
Przejście od stanu, gdy nie jest się Żydem do chwili, gdy można czuć i myśleć po żydowsku odbywa się stopniowo. W islamie i chrześcijaństwie najważniejszy jest Bóg. Stwierdzenie, że „Allah jest Bogiem, a Mahomet jest jego prorokiem” definiuje człowieka jako muzułmanina. Wiara w to, że Jezus jest synem Bożym i zbawcą definiuje człowieka jako chrześcijanina.
1- W judaizmie, inaczej, połączenie się z Bogiem wydarza się zazwyczaj pod koniec procesu stawania się Żydem.
2- Dzieje się to zgodnie z wzorcem ustanowionym przez Rut, jedną z najsłynniejszych nie-Żydówek, która stała się Żydówką. Rut mówi, „Dokąd ty pójdziesz, i ja pójdę. Gdzie ty zamieszkasz i ja zamieszkam. Lud twój będzie moim ludem. Bóg twój będzie moim Bogiem” (Rut 1:16).
3- Jak sądzisz, dlaczego Rut umieszcza Boga na końcu, nie na początku tej listy?
4- Judaizm nie uczy nas, że każdy musi stać się Żydem, by mógł zostać zbawiony albo pójść do nieba.**
5- Judaizm nie uczy nas, że każdy musi być monoteistą w ten sam sposób, w jaki czynią to Żydzi.
6- Dla Żydów, zachowywanie sie jak przyzwoity człowiek jest ważniejsze niż wiara we właściwy teologiczny dogmat dotyczący osoby Boga.
7- Dla Żydów miłość do żydowskiego narodu, kultury, muzyki, i zachowanie zgodne z moralnymi zasadami judaizmu znaczy więcej niż wiara we właściwy teologiczny dogmat.
8- Większość rabinów zgodziłaby sie powyższymi zasadami. Większość rabinów gmin reformowanych i postępowych dodałaby, że pragnienie, by studiować Torę i rozmawiać o niej, połączone z pragnieniem, by wypełniać micwy związane z etycznym postępowaniem i z rytuałem jest ważniejsze niż wiara w Boga, ponieważ studiowanie Tory i wypełnianie micw prowadzi ludzi do Boga. Miłość do Boga jest zatem celem, nie punktem wyjścia dla wszystkich, którzy rodzą się Żydami, jak i dla wszystkich tych, którzy decydują się przyłączyć do naszej wspólnoty.***
9- Gdy się zakochujesz, poznajesz kogoś i chodzicie na randki. Potem zaczynasz dzielić z nim życie. Wraz z zawarciem małżeństwa stajesz się częścią nowej rodziny, a twoje dzieci stworzą kiedyś jeszcze inną rodzinę.
Gdy, przeżywszy pełne miłości życie z małżonkiem i rodziną w końcu umierasz, wiesz, że żyłeś życiem, które pobłogosławił Bóg. Jak mówi Rut, „Dokąd ty pójdziesz, i ja pójdę. Gdzie ty zamieszkasz i ja zamieszkam. Lud twój będzie moim ludem. Bóg twój będzie moim Bogiem. Gdzie ty umrzesz, tam i ja umrę i tam będę pochowana. Niech tak uczyni mi PAN” (Rut 1:16-17). Stawanie się Żydem to pragnienie, by żyć i kochać po żydowsku, ponieważ w miłości tej ukrywa się, powoli ujawniając, żydowska tożsamość duszy pragnącej powrócić do domu; tam, gdzie jest jej miejsce.
* Przedyskutuj dokładnie każdy paragraf zanim przejdziesz do następnego
** „Sprawiedliwi ze wszystkich narodów mają miejsce w świecie, który ma nadejść” (Talmud Jerozolimski)
*** Według praw żydowskiej ortodoksji Żydem jest ten, kto ma matkę Żydówkę. Jednak nawet wtedy, żydowskie dzieci tworzą pozytywną żydowską tożsamość, rosną najpierw wypełniając micwy, potem studiując Torę, i, w końcu, wraz z dorastaniem, nawiązując osobisty kontakt z Bogiem. Obywatelstwo to stan prawny, tożsamość dotyczy osobistego, subiektywnego rozwoju; jest jak stawanie się kochankiem.
Leave a Reply